Chôdza na boso posiľuje imunitu, odbúravá stres a prospieva vývoju detí

30. 11. -0001 | Obecné

Chôdza na boso predstavuje návrat k pradávnym koreňom, avšak v modernej spoločnosti na prechádzku bez topánok nie je človek úplne pripravený. Je chúlostivý, náchylný k zmenám teploty, prsty sú stuhnuté a koža na chodidlách príliš mäkká. Preto by ste chôdzu na boso mali vyskúšať. Posilníte tým imunitu a zlepšíte svoju fyzickú aj psychickú kondíciu.

Bosá chôdza po členitom teréne, vetvičkách, drobných kamienkoch či kamienkovom koberci TopStone stimuluje akupresúrne body, ktoré podporujú správnu funkciu orgánov. Chôdza na boso zároveň dráždi taktiež nervové receptory, ktoré v bežnej obuvi zostávajú nečinné. A práve tieto podnety precvičujú svaly na chodidlách.

Pri chôdzi na boso:

  • zvoľte členitý terén
  • chodidla v začiatkoch nepreťažujte
  • dávajte pozor, kam stúpate

 

Zdraviu prospešná chôdza na boso

Celodenné nosenie uzavretej obuvi neprospieva našim chodidlám, ktoré sa prehrievajú a v dôsledku nedostatku vzduchu im hrozia ekzémy a kožné plesne. Preto sa neobávajte topánky pravidelne odkladať. Okrem kožných problémov má totiž bosé chodenie vplyv na fyziológiu človeka a imunitu.

Štúdiami je preukázané, že chôdza bez topánok znižuje krvný tlak a lepšie prekrvuje chodidlá. Množstvo nových podnetov vnímaných chodidlami sa prejaví taktiež na väčšej psychickej vyrovnanosti a zvýšenej odolnosti voči stresu.

Topánky a ponožky môžu v niektorých prípadoch za zvýšenú chúlostivosť na zmenu teploty. A práve opakovaná bosá chôdza otužuje organizmus, pomáha sa lepšie vyrovnať s teplotnými výkyvmi a znižuje výskyt nachladnutia.

"Chodiť bosý je zdravé. Stimuluje to nervovú sústavu, akupunktúrne body, podporuje krvný obeh a imunitný systém," povedala pre server iDnes.cz fyzioterapeutka Sendi Lagatorová.
Preto sa nebojte doma po práci vyzuť topánky a dopriať chodidlám svieži pocit voľnosti.

Na štrukturovanom kamienkovom koberci TopStone zároveň pocítite jedinečný zážitok z drobných kamienkov.

Deťom bosá chôdza prospieva pri vývoji chodidla a posilnení imunity.

Chodenie bez topánočiek je prirodzené aj pre deti. Mnoho pediatrov odporúča, aby do 8 rokov deti chodili v obuvi len minimálne. Je to dané práve vývojom chodidla. Bosé chodidlá sa totiž ďaleko lepšie vyvíjajú, dochádza k posilneniu úponov a svalov v oblasti klenby, nartu a členkov. Vďaka tomu sú detské nohy v neskorších rokoch pružnejšie, silnejšie a odolnejšie.

A to nehovoríme o problémoch spôsobených zle zvolenou detskou obuvou. Podľa niektorých pediatrov totiž topánky detské nožičky príliš zvierajú a spôsobujú otlaky. Ďaleko prirodzenejší je preto pohyb bez topánok.

Aj tu je ale nutné počítať s obozretnosťou. Pokiaľ lekár u dieťaťa diagnostikuje ploché nohy, je nutné posilniť vývoj chodidla práve špeciálnou ortopedickou obuvou.

Chôdza na boso je prínosom aj pre hyperaktívne deti s ADHD syndrómom. Bolo spozorované, že bosá chôdza deti ukludňuje a dodáva im sebadôveru. Z tohto pohľadu sa ako vhodná podlaha do detských izieb javí kamienkový koberec, ktorý poskytuje dostatok senzorických vnemov.

V neposlednej rade bosá chôdza u detí, rovnako ako u dospelých prospieva ich imunite a posilňuje odolnosť voči nachladnutiu.

Zaujímavosť na záver

Indiáni kmeňa Navajo pred príchodom zimy otužujú svoje deti tak, že ich nechávajú behať bosé v prvom snehu.